ראשון, 19 נוב' 2017
Home בוגרים מספרים
בוגרים מספרים

לעתים קרובות אנו נשאלות על-ידי הנרשמים הטריים שלנו, "מה ייתנו לי הלימודים?" או "מה אני יכול/ה לקחת מהלימודים אל 'החיים האמתיים'?"

חשבנו שהתשובות הטובות ביותר מצויות אצל בוגרי התכנית עצמם.

 

שלום רב,

הלימודים בתכנית העשירו אותי מבחינה אישית בכל שנחשפתי למקורות מידע רבים. למגוון רחב ועשיר של יצירות, קלאסיקות, מחקרים, כתבים, יומנים ותיאוריות. אידיאולוגיות רבות ושונות בחינוך והעמקה בתחום הילדות בפרט. 

מבחינה מקצועית למדתי להבחין בין ״ילדים״ לבוגרים והבנתי שהעבודה מולם היא אחרת. שיש לנהוג איתם באופן שונה. אימצתי ופיתחתי לעצמי ״אני מאמין״ ששאבתי מקורצ׳אק ופסטלוצי. הפכתי את תחום החינוך לפרופסיה.

למדתי ביקורתיות- מה היא. הצלחתי לתרגם ולהפוך חלק מהתיאוריות לפעולה ויצרתי לעצמי ״ארגז כלים״ שמלווה אותי כיום כמורה ומחנך.

כמו כן, קיבלתי השראה ממרצים רבים על אופן העברת השיעור ודרכי לימוד.

תודה על החוויה והיחס המחבק,

אבירם כהן

סיים לימודיו בתשע"ד

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

זו שאלת השאלות.

התואר הוא אכן די קשה ליישום ב'עולם האמיתי'. הייתי אומרת שהוא נותן הבנה והתבוננות חדשה על עולם הילדים.

נקודת מבט המאפשרת לראות תהליכים ושינויים שקורים בימינו באופן יותר רוחבי ומציעה דרך חשיבה חדשה על הילדות כמושג.

כל עיסוק עתידי בעולם הילדים והנוער (אם בחינוך והוראה ואם בתוכן ותרבות), יהיה מועשר ומעמיק יותר לאחר הלימודים וילווה בדרך חשיבה מקורית, רוחבית, שאיננה לוקחת כמובן מאליו תהליכים המתרחשים בעולם זה.

מקווה שעזרתי במעט בפיצוח השאלה. :)

יום נעים

מיקה שפר

סיימה לימודיה בתשע"ה

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

אני יכולה לומר שהלימודים היוו השראה לכיוון המקצועי אליו אני הולכת היום. התחלתי ללמוד מכיוון שהנושאים ענייננו אותי

והיה נראה לי נהדר ללמוד על תרבות של ילדים מדיסיפלינות שונות.

במהלך הלימודים לאט לאט התכווננתי על תחום ענין של משחק של ילדים, והעובדה שלמדתי על היסטוריה של ילדות ותרבות ילדים,

זכויות של ילדים, התייחסות לתחומי ענין של ילדים ועוד, איפשרה לי ומאפשרת לי היום לראות תמונה רחבה ועשירה בכל הנוגע

להתנהלות של ילדים במרחב המשחקי והתרבותי. כמו כן מפגש עם סטודנטים נוספים שלהם אותם תחומי ענין,

מאפשרת דיון מפרה ושיתופי פעולה.

לפני שנה וחצי הקמתי יחד עם שותפות סניף ישראלי של ארגון בינלאומי שנקרא International Play Association

זהו ארגון ששם על דגלו את קידום זכותם של ילדים לשחק. בשנה האחרונה אנו עובדות על פרויקט התנדבותי של הקמת גן משחקים טבעי

בבית ספר מאתגר הנמצא בבת ים. מתקיים תהליך של שיתוף המורים, ההורים, הילדים ובהמשך גם הקהילה.

כמו כן בימים אלו אני בתהליך של יצירת השתלמות בנושא של חשיבות משחק חופשי לילדים. השתלמות אותה אני מתעתדת להעביר לגננות, מורים ביסודי

ומקווה להשתלב גם בהכשרת מורים.

שתהיה הרבה שמחה

ומקווה ששלומך טוב

שאנה ברייזבלט

סיימה לימודיה בתשע"ד

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

הדבר שבראש ובראשונה נתנו לי הלימודים בתכנית הוא יכולת חשיבה חדשה. בזכותם למדתי להתבונן בכל, ולא רק בנושאים הקשורים בילדות ובנגזרותיה, אחרת. הכלים באמצעותם אני מביטה על העולם הם שונים מאז שהתחלתי את דרכי בתכנית, שלימדה אותי אילו שאלות לשאול ואיך להטיל ספק, לחקור לעומק, לדייק, לתהות - ולהבין כי אין שאלה לה תשובה אחת מובהקת.

זה אולי רלוונטי גם לגבי כל לימודים אקדמאיים אחרים, אך לתחושתי זה מעניין פי כמה בהקשר של תחומינו. בנוגע לילדים ולעולם הילדות קיימת נטייה רווחת לקביעת עמדות נחרצות ומוחלטות בנוגע למהו ילד, מה ילדים ״צריכים״ ומה שמסמלת תקופת הילדות. בפועל הדברים הם מגוונים הרבה יותר מ״עשה ואל תעשה״ או מ״נכון״ ו״לא נכון״, וחשוב להבין זאת. באופן אישי ובעולמי ההבנה הזאת באה לידי ביטוי ביחסי אל היצירה הקולנועית/ טלוויזיונית לילדים: אם בבואי לכתוב על סרטי ילדים כפי שאני עושה מדי פעם בפעם, ואם בשאיפתי ליצירת תוכן אחראי, איכותי ומהנה לילדים ונוער בעתיד. זוהי תרומתם הגדולה של הלימודים בתכנית עבורי.

סיון דוידוב

סיימה לימודיה בתשע"ה

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

לימודי התואר השני שלי פתחו בפניי עולם מרתק.

הרגשתי שהמוח שלי עובד שעות נוספות, שהראש שלי מאתגר את עצמו, מגלה דברים חדשים, עולמות שלא ידעתי שמעניינים אותי.

פעמים רבות קראתי לקראת השיעורים מאמרים שאני "חייבת", ומצאתי את עצמי ממש מרותקת, נשאבת לסיפורים ולמידע שנחשף בפניי, ולא פעם אפילו דיברתי על נושאי השיעור מחוץ לשעות הלימודים.
הפן ההיסטורי בתכנית הלימודים, שמאוד הרתיע אותי בהתחלה, הפך עבורי למעניין יותר מהרבה נושאים אחרים. הרגשתי שזה נותן לי נקודת מבט רחבה יותר ונכונה יותר על החיים היום בתחומים שונים ובתחום הילדים בפרט. הרגשתי שרוב השיעורים העשירו אותי, גרמו לי לרצות לדעת עוד ועוד ולשאול שאלות בשיעור, הסתקרנתי והרגשתי שלמרצות תמיד תהיה תשובה עבורי, תמיד הן יכירו את הנושא לעומק.
אפילו הדברים שהכי חששתי מהם, כמו להעביר פרזנטציה על מאמר באנגלית או להעביר שיעור של שעה וחצי על נושא העבודה שלי, הצליחו לי מעבר למה שציפיתי והרגשתי סיפוק רב לאחר שעשיתי אותם.

ובמרחק של כחצי שנה מאז סיום הלימודים, אני מוכרחה לומר שהיומיים בשבוע האלה מאוד חסרים לי :-)

תודה על הכל.

סיוון סטרומזה

סיימה לימודיה בתשע"ה

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------

אני משלבת הרבה ממה שלמדתי במהלך התואר בתוך מערכי השיעור אותם אני מעבירה בכיתותיי.

אני מלמדת טווח רחב של גילאים, החל מכיתה ז' ועד יא', כך שהשיח מותאם לגיל ולבגרות וכמובן גם לנושא השיעור.

פרט לידע אותו אני משתפת עם תלמידיי, אני גם נעזרת בידע שקיבלתי בנוגע לאופן בו בני נוער חווים את המציאות, הן מבחינה תפיסתית והן מבחינה טכנולוגית.

אני מאמינה גם שהחשיפה שלי לתרבות של בני נוער הפכה אותי לאשת הוראה טובה ומכילה יותר, וכן תרמו רבות גם בתחום האישי, לאימהות שלי.

בברכה, רווית חיימסון

סיימה לימודיה בתשע"ד

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

הגעתי ללימודים בתכנית בתקופה שבה עסקתי בשיווק לבני נוער וקיוויתי לקבל כלים פרקטיים בתחום ולכן חיפשתי בעיקר את הקורסים הקשורים לתקשורת ולמדיה. להפתעתי הרגשתי שאני מקבל את התועלת הגדולה ביותר דווקא מהקורסים ההיסטוריים והספרותיים - מטקסי חניכה יהודים, דרך ספרות ילדים ויקטוריאנית והתבגרות מינית ביוון העתיקה ועד להיסטוריה של ספרי לימוד - הרעיונות שדיברו עליהם בשיעורים העניקו לי השראה עצומה שאותה יישמתי גם בקריירה וגם בחיים הפרטיים ובפרט באבהות

אבל יותר מהכל, אני עומד בימים אלו לקראת הוצאה של ספר ילדים בהוצאת כנרת, ספר שאת ההשראה לכתיבתו קיבלתי ללא ספק בין כתלי הכיתות בתקופת לימודי ואני מאושר שהתוכנית הוציאה ממני כל כך הרבה.

אני חושב שהתכנית היא הזדמנות אדירה למי שרוצה לבחור בנתיב שונה מהמקובל ולהעמיק את הידיעות שלו בעולם תוכן שהוא ייחודי מאוד מצד אחד, אבל אינסופי, מגוון ונוגע לכל מי שאי פעם היה ילד.

טל חן

 

 

שלום יעל, זוהר ואיה

החלטתי שזה חשוב להמשיך ולעדכן אתכן במסלול שאני עובר מאז שסיימתי את הלימודים בתוכנית למחקר תרבות הילד והנוער. 

לאחר שיצא ספרי הראשון לילדים "סיפור על מלה שחסרה לה התחלה" בחודש ספטמבר השנה, הדברים החלו לתפוס תאוצה :) אני עובד עכשיו על מספר כתבי יד ופרויקטים שנמצאים בשלבים שונים של הפקה והוצאה לאור. ואחד מהם כבר קרם עור וגידים השבוע.

את ספר הילדים "הקוסם מגבעת דאדא" כתבתי עבור מוזיאון ינקו דאדא בעין הוד, המטרה הייתה להמחיש לילדים את הגישה היצירתית ושוברת המוסכמות של זרם הדאדא באמנות, ואני חשבתי שזו הזדמנות מצוינת לכתוב ספר ילדים "פורק עול" ובלתי חינוכי בעליל.

הספר מספר על ארץ רחוקה בשם "מסגרץ" בה תמיד נשמרים הכללים והסדר, עד שמופיע בה קוסם דאדאיסט שמראה להם את החיים מחוץ למסגרץ, ובאמצעות מספריים, דבק, מכחול ושרביט קסמים  - הוא מבלבל את כל הכללים, החוקים, התמרורים והמשפטים - עד לסוף הטוב.

אז כמו בכל שלב בדרך, רציתי שוב להודות לכן על הפוש שקיבלתי אצלכן עם סיום הלימודים, אין לי ספק שיש קשר בין הלימודים והמחקר בתחום לבין הכתיבה לילדים. אז תודה רבה - אני נהנה מכל רגע!

שבת שלום

טל חן

 

סיים לימודיו בתשע"ד

---------------------------------------------------------------------------------------------------

כתבה נגה צדר

סיימה לימודיה בתשע"ו

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

במסגרת ההתנסות המעשית בטכנולוגיה דיגיטאלית לילדים, בחרתי להתמחות בחברת "בריינפופ" המפתחת תוכן חינוכי המבוסס על סרטוני אנימציה. במהלך ההתמחות כתבתי תכנים בנושא ההיסטוריה של עם ישראל. לשמחתי, אני ממשיכה לעבוד בחברה ככותבת תכנים וכמפיקה.

תודה ובהצלחה,

טל אליאב

סיימה לימודיה בתשע"ה