Slideshow Image 1 Slideshow Image 2 Slideshow Image 3 Slideshow Image 4
Slideshow Image 1 Slideshow Image 2 Slideshow Image 3
Slideshow Image 1 Slideshow Image 2 Slideshow Image 3
שבת, 23 ספט' 2017

על אודות

הסטוריה

החוג לבלשנות נוסד כתכנית לבלשנות בשנת 1966 במסגרת החוג לאנגלית. אבי התכנית, לימים מייסד החוג לבלשנות, היה רוברט ב. ליס, שהצטרף באופן קבוע לאוניברסיטת תל-אביב כאיש סגל בשנת 1969. הוא הגיע לכאן מאוניברסיטת Illinois, שאף בה ייסד את החוג לבלשנות וגם עמד בראשו באמצע שנות השישים של המאה העשרים. רוברט ב. ליס היה אחד מאבותיה של הבלשנות המודרנית הגנרטיבית, שהחלה מתפתחת בארה"ב בסוף שנות החמישים ובתחילת שנות השישים של המאה שעברה, תודות לעבודתו פורצת הדרך של הבלשן והוגה הדעות נועם חומסקי. בשלהי שנות החמישים, עוד לפני הקמת התכנית הראשונה לבלשנות גנרטיבית, השלים ליס תואר דוקטור בבלשנות במסגרת המחלקה להנדסת חשמל ב-MIT. תיזת הדוקטורט שלו היתה הראשונה בתחום הבלשנות ב-MIT, והראשונה במסגרת הבלשנות הגנרטיבית בעולם כולו. בשנות השישים המוקדמות, כעמיתו הקרוב של נועם חומסקי, שיחק ליס תפקיד מרכזי בקידומה ופיתוחה של הגישה החומסקיאנית לשפה טבעית ולחקר היכולת הלשונית האנושית. לאחר הגעתו לישראל, ייסד את תכנית הבלשנות באוניברסיטת תל-אביב. זו היתה תכנית ראשונה מסוגה בישראל, ולמעשה, התכנית הראשונה עם אוריינטציה גנרטיבית (קוגניטיבית-ביולוגית) מובהקת מחוץ לארצות הברית. בשנת 1971, תכנית הבלשנות נפרדה מהחוג לאנגלית ונעשתה יחידה אוטונומית (בפקולטה למדעי הרוח), שהתפתחה לחוג לבלשנות בימינו.

מטרות וחזון

המטרה המרכזית של תכנית הלימודים של החוג היא להכשיר חוקרים עתידיים מן השורה הראשונה בתחומי הבלשנות השונים. אנחנו מטפחים מצוינות מחקרית מתוך שאיפה להעניק תרומה מקורית לתחום הבלשנות התאורטית. תכניות התואר הראשון והתואר השני בנויות להכשיר את טובי הסטודנטים שלנו ללימודי דוקטורט ולקריירה אקדמית. כמו כן, הן מכוונות להכשרת מומחים לעבודה בתחומים ישומיים ותיאורטיים מחוץ לאקדמיה, כגון בתחום עיבוד שפה טבעית או בתחומים בלשניים אחרים בתעשיות טכנולוגיה עילית ובינה מלאכותית, במערך הטיפולי בלקויות לשוניות ופגיעות ביכולת הלשונית, בתחום הוראת שפה שניה ועוד. לתכנית התואר הראשון יש גם מטרה משנית: הקניית כלים לחשיבה מדויקת, לשיפור יכולת ההיסק הלוגי, והיכרות עם היסודות והמתודולוגיה של המחקר המדעי.

הלימודים עצמם תוכננו כך שיספקו תכנית מאוזנת ומקיפה, תכנית שתהיה קוהרנטית, אך לא דוגמטית, בגישתה התיאורטית. החזון שלנו הוא לייצג מגוון תחומי מחקר, מתודולוגיות, וגישות תיאורטיות, שבו זמנית מאפשרות אינטראקציה פורה ושיתוף פעולה במסגרת החוג, כמו גם פתיחת ערוצים נוספים לשיתוף פעולה מחקרי בינתחומי עם תחומים כגון מדעי המחשב, ביולוגיה, חקר המוח, לימודים קוגניטיביים.

תלמידינו הם שותפים פעילים במחקרים שאנו עורכים משלבים מוקדמים בלימודיהם. הם נוטלים חלק בפרויקטים שאנחנו מריצים, ונחשבים עמיתים זוטרים לכל דבר.