חובות הלימוד

לימודי התואר השני בלשון העברית רוכזו ביום לימודים אחד, יום שלישי, במשך שנתיים.


חובות הלימוד לתלמידי המסלול העיוני (ללא עבודת גמר)

א. לימודים בהיקף של 36 ש"ס. 
ב. כתיבת שתי עבודות סמינריוניות, מהן אחת לפחות בשנת הלימודים הראשונה, בהדרכתם של מורים שונים.
ג. החל משנה"ל תשע"ט תונהגנה בחוג שתי בחינות ביבליוגרפיהבמקום ארבע בחינות. תלמידים שנבחנו בחלק מבחינות הביבליוגרפיה במהלך לימודיהם, יגשו לבחינות אך יהיו פטורים מהשאלות הדנות בתחומים בהם נבחנו. 

* שתי בחינות הביבליוגרפיה תהיינה בשתי חטיבות לשון אלה: (א) לשון המקרא ולשון חז"ל (ב) ימי הביניים והעברית בת זמננו.
מועדי הבחינות מתפרסמים בלוח הבחינות של החוג. ניתן להירשם לבחינות באמצעות הבידינג בתחילת שנת הלימודים או במזכירות החוג עד שבועיים לפני מועד קיומן.

תנאי המעבר מן המסלול העיוני אל המסלול המחקרי:
לאחר שנת לימודים אחת יוכל תלמיד המסלול העיוני להגיש בקשה למעבר למסלול המחקרי אם עמד בתנאים אלה:
א. נצברו קורסים בהיקף של 12 ש"ס לפחות מלימודי שנה א בציון ממוצע של 85 לפחות. 
ב. הגשת הצעה לכתיבת עבודת גמר מאושרת על ידי המנחה.


חובות הלימוד לתלמידי המסלול המחקרי (עם עבודת גמר)

 א. לימודים בהיקף של 28 ש"ס.  
 ב. כתיבת עבודה סמינריונית אחת.
 ג. כתיבת עבודת גמר*.
 ד. השגת ציון פטור בשפה זרה שנייה.
 ה. בחינות ביבליוגרפיה (החל משנה"ל תשע"ט תונהגנה בחוג שתי בחינות ביבליוגרפיה במקום ארבע בחינות. תלמידים שנבחנו בחלק מבחינות הביבליוגרפיה במהלך לימודיהם, יגשו לבחינות אך יהיו פטורים מהשאלות הדנות בתחומים בהם נבחנו).
תלמידים המתחילים לימודיהם לתואר השני החל משנה"ל תשע"ט, בכלל זה מחדשי לימודים ותלמידים שסיימו השלמות, לא יחוייבו בבחינות הביבליוגרפיה במסגרת המסלול המחקרי. 

* עבודת הגמר היא עבודה סמינריונית מחקרית, מורחבת ומשוכללת בהיקף מרבי של 80 עמודים (בכלל זה תקציר בעברית ובאנגלית ורשימה ביבליוגרפית).

בתום הסמסטר הראשון ללימודים יודיע התלמיד לראש החוג או ליועץ על כוונתו לכתוב עבודה במסלול המחקרי. הצעת מחקר של עבודת הגמר תגובש עם מנחה העבודה עד תום שנת הלימודים הראשונה (ולא יאוחר מתום הסמסטר השלישי ללימודים). ההצעה תכלול סעיפים אלה: (א) שם העבודה ושם המנחה (ב) תיאור השאלה הנחקרת (ג) היקף העבודה וגבולותיה (ד) תיאור קצר של שיטות העבודה (ה) ראשי פרקים.

היקף ההצעה כולה לא יעלה על 5 עמודים. ההצעה תוגש לאישור המנחה. העתק ההצעה המאושרת יופקד במזכירות החוג.


מסלול לימודי התואר השני בסגנון ועריכה
משלב לימוד תיאורטי של סגנונותיה השונים של העברית עם ידע מעשי בעריכה. מסלול לימודים זה הוא מסלול עיוני (בלא עבודת גמר). המסלול מדגיש תחומי ידע ומחקר של העברית שיש להם נגיעה ישירה לסגנונותיה של העברית לתקופותיהם ולאופני עריכתם. הוא מציע סמינרים ושיעורים בחקר הסגנון לפניו וזמניו השונים, חקר השיח, חקר העברית הישראלית המדוברת, חקר זיקות הגומלין בין הלשון וספרותה ועוד. בצד הלימודים העיוניים מציע המסלול התנסות בסמינרים מעשיים הנוגעים לפניה השונים של עבודת העריכה לסוגיה: עריכה מדעית, עריכת תרגום, עריכה ספרותית, עריכה לשידור ועוד.

חובות הלימודים במסלול זה והיקפם: 36 ש"ס בסמינרים עיוניים ומעשיים, כתיבת שתי עבודות סמינריוניות, עמידה בשתי בחינות ביבליוגרפיה ובבחינת בקיאות בטקסטים מן העברית הקלאסית. הקבלה למסלול לימודים זה מותנית בעמידה בבחינה ובריאיון אישי (פטורים מתנאי קבלה אלו בוגרי תוכנית הלימודים בעריכה לשונית בחוג).

פירוט סדר הלימודים במסלול סגנון ועריכה: 24 ש"ס בסמינריונים של התואר השני בחוג ללשון העברית ולבלשנות שמית. 12 ש"ס בשיעורים מעשיים מהמבחר המוצע להלן: עריכת תרגום מאנגלית (2 ש"ס), עריכה נורמטיבית (2 ש"ס), עריכת לשון השידור (2 ש"ס(, עריכה עיתונאית (2 ש"ס(, עריכה ספרותית (2 ש"ס), עריכה מנהלית או עריכת דברי מדע (לבחירה) (2 ש"ס), העברית הנורמטיבית בת ימינו (2 ש"ס(.  

בחינות ביבליוגרפיה ובחינת בקיאות: תלמידי המסלול ייבחנו בבחינות הביבליוגרפיה (נא ראו סעיף ג. ב"חובות הלימוד לתלמידי המסלול העיוני"). כן ייבחנו התלמידים בשנת לימודיהם הראשונה בבחינת בקיאות בטקסטים מן העברית הקלאסית. 

 בוגרי תוכנית הלימודים בעריכה לשונית בחוג שיבחרו להמשיך לתואר שני במסלול סגנון ועריכה: ילמדו 24 ש"ס מלימודי התואר השני עם כתיבת שתי עבודות סמינריוניות. כן יהיו חייבים בשאר חובות הלימודים לתואר השני במסלול העיוני.