מסגרות הלימודים

שו"ת (שיעור ותרגיל – 4 שעות שבועיות, מסגרת 121)

השו"ת הוא מסגרת הלימודים הבסיסית בחוג להיסטוריה, המניחה את התשתית להמשך הלימודים. הוא מבוסס עת שילוב בין הקניית התמצאות בתקופה היסטורית נתונה לבין הקניית כישורי לימוד ועבודה עצמית חיוניים. השו"ת מציע מבוא לסוגיות המרכזיות בתקופה באמצעות קריאת מקורות, ניתוח תעודות, והיכרות עם הגישות החדשות במחקר. הוא בנוי בעיקר על דיונים בכיתה במקורות ובספרות המחקר, ומיועד להקנות את היכולת לנתח תעודות, להשתמש בספריה וברשת, בספרי יען ובכלים ביבליוגרפיים. במהלכו מגישים המשתתפים עבודות קצרות בכתב.

חובות התלמידים:

  • נוכחות רצופה בכיתה (תלמיד שייעדר מיותר מ-3 פגישות - השתתפותו בקורס תבוטל)
  • הכנה משיעור לשיעור והשתתפות פעילה
  • הגשת עבודות בכתב ועמידה בבחינה מסכמת

שיעורים

השיעור הוא קורס פרונטלי (הרצאה) בהיקף 2 ש"ס, הבוחן סוגיה היסטורית או סוקר תקופה שלמה ומקנה בתוך כך למשתתפים את הרקע הדרוש כדי לבנות לעצמם תמונה מקיפה.

חובות התלמידים: נוכחות רצופה בשיעורים, קריאת ספרות המחקר הנדרשת בקורס ובחינה מסכמת.

שיעורי מבוא (מסגרת 124)

החוג מציע שיעורים אשר נחשבים כשיעורי מבוא כחלופה להשתתפות בשו"ת בתקופה מסוימת (למשל: השיעור "אהבה ומוות בימי-הביניים" יכול להיחשב כשיעור מבוא למי שאינו משתתף בשו"ת "חברה, משטר ותרבות בימי הביניים").

סדנת מיומנויות יסוד ללימודי היסטוריה (מסגרת 444)

סדנאות היסוד בלימודי היסטוריה מיועדות להקנות לתלמידי היסטוריה בשנת הלימודים הראשונה שלהם מיומנויות יסוד בעזרת הדרכה אינטנסיבית בקבוצות קטנות של כעשרה משתתפים. את הסדנאות מנחים תלמידי תואר שני מצטיינים. במסגרתן לומדים המשתתפים חיפוש חומרים מעמיק ומשולב בספריות ובאינטרנט, מתנסים בניתוח מקורות ובקריאת מאמרים ומתרגלים כתיבת עבודות.

שיעורי בחירה (מסגרת 120)

שיעורי בחירה מיועדים להעמיק בסוגייה היסטורית, לאפשר להתוודע לשיטות מחקר ולגישות השונות בסוגייה.

סמינריון (מסגרת 122)

הסמינריון הוא קורס מתקדם, המבוסס על עבודה עצמית ודיון אינטנסיבי בקבוצת לימוד. הוא מתמקד בניתוח סוגיה היסטורית על סמך מבחר מקורות וקריאה ביקורתית בספרות המחקר.

דרישות קדם: ההשתתפות בסמינריון מבוססת על הכישורים שנרכשו בשו"תים, ובמיוחד – בתקופה או הזירה שבה עוסק הסמינריון. כדי להירשם לסמינריון יש

  • להשלים סדנת מיומנויות יסוד ללימודי היסטוריה
  • להשלים לפחות 4 שו"תים
  • להשלים שו"ת או שיעור מבוא בפרק או בזירה הרלוונטיים לסמינריון

אפשר להשתתף בסמינריון ברמה בסיסית או ברמה מתקדמת – הכוללת הגשת עבודה סמינריונית.  תאריכי הגשת העבודות בסמינרים: עבודה ברמת רפרט בסמסטר א' יש להגיש עד 26.2.13, עבודה ברמת רפרט בסמסטר ב' יש להגיש עד 21.7.13. תאריכי הגשת העבודות הסמינריוניות הן לפי התאריכים שנקבעו על ידי הפקולטה
 
חובות התלמידים:

  • השתתפות פעילה, הכנה מפגישה לפגישה ונוכחות רצופה במפגשים (תלמיד שייעדר מיותר מ-3 פגישות - השתתפותו בקורס תבוטל)
  • השתתפות בסמינריונים ברמה בסיסית: המשתתפים נדרשים לכתוב עבודה קצרה בכתב (רפרט) וכן למלא חובות נוספות השונות מסמינר אחד למשנהו, כגון להרצות הרצאה קצרה בעל-פה, להגיש חיבורים קצרים, לבצע מטלות ספרייה ולאתר חומרים. במסלול הדו-חוגי על הסטודנטים לסיים עם עבודת רפרט 3 מ-4 הסמינרים. במסלול החד-חוגי על הסטודנטים לסיים עם עבודת רפרט 6 מ-8 הסמינרים. מועד הגשת עבודת הרפרט הוא 4 שבועות מסיום הסמסטר. בסמסטר א' תשע"ג מועד ההגשת הרפרטים הוא 26.2.2013, בסמסטר ב' תשע"ג מועד הגשת הרפרטים הוא 21.7.2013. .
  • השתתפות בסמינריונים ברמה מתקדמת: בנוסף לחובות הבסיסיות – הכנת עבודה סמינריונית. במסלול הדו-חוגי על הסטודנטים להגיש עבודה סמינריונית אחת באחד מ-4 הסמינרים. במסלול החד-חוגי על הסטודנטים להגיש 2 עבודות סמינריוניות ב-2 מ-8 הסמינרים. מועד הגשת העבודה הסמינריונית הוא  בהתאם למועדים שנקבעו על ידי האוניברסיטה.
  • 4.   לא ניתן להשתתף בשני סמינרים אצל אותו מרצה. כמו כן, תלמידים במסלול הדו-חוגי ירשמו לסמינרים בשלוש תקופות שונות הסמינר הרביעי בתקופה לבחירתכם. תלמידים במסלול החד חוגי ירשמו לסמינרים בארבע התקופות השונות שאר הסמינרים לבחירתכם. 

תלמידים מצטיינים (שממוצע ציוניהם מעל 90) יכולים להגיש בקשה ללמוד בסמינריון אחד מתכנית הלימודים לתואר השני. הדבר מותנה בהסכמת מנחה הסמינריון 

עבודות סמינריוניות

  • העבודות יוכנו ויודפסו לפי הכללים המקובלים בחיבורים מדעיים. החוג מציע כמה מדריכים לכתיבת עבודות. העבודות יוגשו למזכירות החוג.
  • יש להשלים את חובות הסמינריון ברמה הבסיסית - ובכלל זה הגשת העבודה הקצרה (רפרט) – תוך חודש מסיום הסמינריון
  • המועד האחרון להגשת עבודה סמינריונית הוא בהתאם למועדים שנקבעו על ידי האוניברסיטה.
  • במקרים מיוחדים יכולה ועדת ההוראה של החוג להעניק ארכה להגשת העבודה.

הדרכה אישית

קורס זה מבוסס על מפגשים אישיים עם מנחה ממורי החוג (על פי בחירת התלמיד ובתיאום עם המורה) במהלך סמסטר אחד. במהלך הסמסטר מוטלות על התלמיד מטלות שונות ובסופו נכתבת עבודה סמינריונית לפי הנחיות המורה. מסגרת לימודים זו פתוחה עקרונית לתלמידי המסלול החד-חוגי לתואר הראשון ולתלמידי התואר השני בלבד.

ידיעון הפקולטה למדעי הרוח