آخر الأخبار والنّشاطات
 
 
סמינר מחקר 23042012 PDF הדפסה דוא

דוד גלעד (מכון כהן), גיתה - אמפיריציסט מעודן


 

 

 

יום שני, 23/4/2012, בשעה 18:00

בנין גילמן, חדר 449

התכנסות לקפה וכיבוד קל בשעה 17:45, ליד חדר 449

 

הוסרל מבקר בחריפות, במשבר המדעים האירופיים, את האוביקטיביזם של המדעים הפוזיטיביים ותולה בו את האשם למשבר שהתחולל הן במדעים והן בחברה האירופית. הוא טען שהפוזיטיביזם התעלם מהאלמנט הסובייקטיבי של ה- Lebenswelt (שהוא חיים-עולם, דהיינו, העולם של הניסיון היומיומי והמקובל המוצא את דרכו אל הזיכרון שלנו, הדמיון שלנו וההתנסות שלנו, והוא הבסיס עליו יש לכונן את המדע.).

המדע הרומנטי שפרח על אדמות גרמניה בתקופתו של גתה, נתפס כמרד כנגד פילוסופיית הטבע האובייקטיבית, מכניסטית, רדוקציוניסטית שהתפתחה לאחר המהפכה המדעית של המאה ה-17 והנאורות שבאה בעקבותיה. השקפת עולם זו חיפשה אלטרנטיבה סובייקטיבית ורוחנית להבנת הטבע.

גתה שלא ראה עצמו מדען רומנטי (למרות שהכליל בהשקפת עולמו המדעית קטגוריות בסיסיות עליהן מיוסד המדע הרומנטי), קידם השקפת עולם מדעית שניסתה להתגבר על התחלואים עליהם הצביע הוסרל, בבחינת הקדמת תרופה למחלה. מדע זה, אותו כינה "אמפיריציזם מעודן" החזיר את הסובייקט וחייו אל תוך מרחב ההכרה. הוא טשטש את ההבחנה הקרטזיאנית שבין הניסיון 'הפנימי', שהוא תחומם של המנטלי והאמוציונלי (הפסיכה), לבין הניסיון 'החיצוני' שהוא תחומם של המושאים האובייקטיביים.

האמפיריציזם המעודן הינו השקפה הדוגלת בגישה לטבע מעמדה הומניסטית הטומנת בחובה רגשות, ריגשות ותחושות אודות מושאי הטבע, כמו גם אחריות ומחויבות אתית. גישתו של גתה למדע נותנת את הבכורה לפרספציה, היא בעלת גישה אורגנית והוליסטית ליקום ושמה לה למטרה את טיפוח ההתבוננות האסתטית והמחויבות המוסרית כלפי מושאי הטבע.

פרופ' יוסי שוורץ, יו"ר

הציבור מוזמן