آخر الأخبار والنّشاطات
 
 
סמינר מחקר 28052012 PDF הדפסה דוא

ד"ר עינב אייזיקוביץ-אודי (בית ברל), פיתוח חשיבה ביקורתית באמצעות מודלים הסתברותיים, שיפוטים אינטואיטיביים וקבלת החלטות בתנאי אי וודאות

 

 

יום ב 28/5/12 , שעה 18:00

בנין גילמן, חדר 449

התכנסות לקפה וכיבוד קל בשעה 17:45, ליד חדר 449

 

הצורך בפיתוח חשיבה ביקורתית בדיסציפלינות השונות מעוגן ברעיונות של החינוך לדמוקרטיה. החופש שלנו לחשוב ולבקר את המציאות והחברה שבה אנו חיים, כביטוי להיותנו אנשים אוטונומיים. בעידן המודרני, רעיון זה הופך לחיוני עוד יותר, להיות בעל יכולות של חקר והערכה המבוססים על שיקולי דעת רציונאליים ביחס למסרים המוצגים בתחומים השונים. האמירה כי המתמטיקה הינה תחום דיסציפלינארי המתאים ללימוד חשיבה ביקורתית מופיעה גם בספרות המחקר. אולם למרות הערכה זו, מחקרים אמפיריים מעטים בלבד עסקו בשאלה האם לימוד המתמטיקה אכן מפתח סוג זה של חשיבה, ולמעשה, הנושא לוט בערפל. בבסיסו של המחקר הנוכחי עומדת השאלה: "האם ניתן לפתח חשיבה ביקורתית במסגרת לימודי המתמטיקה? בעבודת המחקר שתוצג בסמינר פותחה, הופעלה והוערכה יחידת לימוד לנושא "חשיבה ביקורתית" במתמטיקה. למחקר זה שלושה שלבים: פיתוח יחידת לימוד שיש בה פוטנציאל לפיתוח מיומנויות של חשיבה ביקורתית, הפעלת יחידה זו בכיתות והערכתה ע"י עריכת מחקר. עבודת המחקר עוצבה על רקע ממצאי מחקרים קודמים המצביעים על החשיבות ההתנסות בלמידה המפתחת חשיבה ביקורתית באמצעות תוכניות לימוד שונות בעלי מאפיינים ייחודיים.

מרכיבים אלה של מיומנויות ורמות חשיבה מסדר גבוה, כדוגמת החשיבה הביקורתית, הממלאים תפקיד חשוב בתהליכי הלמידה וההוראה, נחשבו עד-כה בספרות המחקרית למרכיבים נפרדים וחשיפת הקשר ביניהם שופכת אור על מקורן של טעויות אינטואיטיביות בחשיבה הסתברותית בפרט, וטעויות אינטואיטיביות במתמטיקה בכלל. החידושים במחקר זה, הנם ביצירת תובנות על חשיבה ביקורתית, מקומה וחשיבותה בלימודי המתמטיקה.

 

פרופ' יוסי שוורץ, יו"ר

הציבור מוזמן