חדשות ואירועים
 
 
סמינר מחקר 18/11/2013 PDF הדפסה דוא

ליאור גלרנטר  (החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, בר אילן), מידע מוסמך ללגיטימציה פרקטית: המיסוד של תרבות אפיסטמית בוויקיפדיה

 

 

יום שני, 18/11/2013, בשעה 18:00

בנין גילמן, חדר 449

 

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה מקוונת רב-לשונית שתכניה מיוצרים על ידי מתנדבים מכל רחבי העולם, וניתן להשתמש בהם או לערוך אותם כמעט ללא מגבלות. במהלך העשור האחרון, מתנדבים אלו צברו וארגנו כמויות חסרות תקדים של תוכן אנציקלופדי והפכו את ויקיפדיה למקור ידע מרכזי בחברת המידע הגלובאלית. יחד עם זאת, הסתמכותה על עבודה התנדבותית וחובבנית ללא בקרה מקדימה, מוסיפה לעורר ספקות רחבים לגבי מהימנותה והלגיטימיות שלה.

דיונים אודות מקומה של ויקיפדיה בחברת הידע העכשווית מתמקדים לרוב באופן שבו היא מפרה את הציוויים וההנחות המודרניים בנוגע לייצור ידע. בדיונים אלו רווחים ביטויים כגון "דמוקרטיזציה של הידע", "נפילתה של המומחיות", "פולחן החובב", "מוח כוורת", "חוכמת ההמונים", "מאואיזם דיגיטאלי" ועוד. ביטויים אלו, בין אם הם משמשים לחיוב או לשלילה, מצביעים כולם על ויקיפדיה כאתר הדוחה את העמדה המיוחסת של מומחים ביחס למושאי הידע שלהם – עמדה הנתפסת לרוב כחלק בלתי נפרד מתפיסת הידע המודרנית – ומציע אלטרנטיבה רדיקאלית שאמורה להחליפה. בהרצאה זו אבקש להציג תמונה מורכבת יותר, על ידי תיאור של היבטיה המרכזיים של התרבות האפיסטמית (כלומר, מערך הפרקטיקות ואמות המידה העומדות בבסיס הייצור והצריכה של ידע) של ויקיפדיה, ושל התהליכים הקונקרטיים שבמסגרתם התמסדה. במסגרת ההרצאה אתאר כיצד התמסדו המנגנונים וקווי המדיניות המארגנים את היצירה והשיפוט של ידע בויקיפדיה בשנה הראשונה לקיומה באופן יצירתי והדרגתי, תוך תגובה לבעיות קונקרטיות ולכישלונות עבר. אטען כי התוצר של תהליכים אלו הוא תרבות אפיסטמית המבוססת על לגיטמציה פרקטית, סוג חלקי של לגיטימציה תלוית-הקשר המשוקע בפרקטיקות של המשתמשים, ולא בהצדקות עקרוניות.

פרופ' משה צוקרמן, יו"ר